Sklabitut i su konsekuensianan te awe ta un responsabilidat kompartí

Na 1989 mi a bisitá e sentro di detenshon di katibu salida yamá ‘Door of No Return’ via kua nan
tabata subi barko lagando e kontinente Afrikano atras pa bin nos hemisferio. Île de Gorée, Sénégal

Ta difísil papia di sklabitut na Kòrsou, prinsipalmente si bo ke aserká e tema di un pèrspèktiva di rekonsiliashon i sanashon di nos pasado doloroso ounke kon inkomfortabel esaki por ta. Adishonalmente e tema ta keda monopolisá pa un grupo ku a duna su mes derechi èkslusivo pa opiná. Mi ta rechasá esaki. For di 17 ougùstùs 2007 den un diskurso riba Ref mi a bisa: No ta tur hende blanku ta kulpabel, ni tur hende pretu ta inosente den trafikashon di katibu. Nos mester aserká sklabitut i su konsekuensianan den tempu komo un kulpabilidat i responsabilidat kompartí.

Sigur no por pèrdè for di bista e enorme demanda pa labor di katibu di Oropeonan den nos hemisferio. Sin duda esaki tabata e rason prinsipal pa e genosidio i trafikashon di desena di mión di katibu. Tampoko por lubidá e kolaborashon entre Afrikanonan i e komersiantenan di katibu Oropeo. Mayoria katibu Afrikano a keda kapturá den konflikto/guera òf a keda sekuestrá. Nan mester a marcha pa lunanan, kadená na otro riba kaminda pa kosta unda nan tabata subi barku. Ami ta desendiente di katibu pero tambe mi por ta desendiente di komersiantenan di katibu Afrikano.

E debate tokante di un diskulpa ofishal di Hulanda na desedientenan di katibu ta bálido. Nos mester ta konsiente sinembargo ku un diskulpa riba su mes no kita e doló históriko ni e legado ku sklabitut a laga atras pa entre otro Iglesia Katóliko (Role of the Roman Catholic Church in the Social Development of Curaçao since the Abolition of Slavery, C. Streefkerk, 1972), institushonnan i polítika lokal, medionan di komunikashon i otronan. Echo ta ku nos a internalisá komportashon i ekspreshonnan den nos idioma ku nos ta usa awe, pero ku tin rais den e pasado di sklabitut. Pa kolmo te ainda nos ta ninga un minoria derechi igual basá riba nan preferensia usando e mesun esküsnan ku a usa pa hustifiká sklabitut.

Un debate ta bon biní. Basta e ta sinsero i tur hende ta dispuesto pa akseptá kulpa i responsabilidat pa pasado i prinsipalmente e kontinuashon di pensamentu i komportashon ankrá den sklabitut.

Willemstad, Kòrsou

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Author: alexdavidrosaria

Alex Rosaria is from Curaçao. He has a MBA from University of Iowa. He was Member of Parliament, Minister of Economic Affairs, State Secretary of Finance and United Nations Development Programme Officer in Africa and Central America. He is an independent consultant active in Asia and the Pacific.

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